Kort historik över Föreningen Falken Petanque - tillkomst och bildande.

Under sommaren 2003 var det några boulespelare i Falkenbergs Bouleallians, bland andra Inge Bergsten och Sune Johansson som hade funderingar på hur man kunde få licens och på så vis spela på större tävlingar. Hans Tisell som var medlem i Interboule (licenserad förening i Falkenberg) tillfrågades.

Då dom inte ville vara med i denna förening  diskuterades det om möjligheten att bilda en egen förening. Det kallades till ett intressemöte. Då intresset visade sig vara stort bildades en interimsstyrelse. Detta gjordes den 15 sept. 2003 och härmed bildades föreningen. Denna första styrelsen bestod av Hans och Elin Tisell, Inge och Maj-Britt Bergsten.Vidare ingick Sune Johansson (Skrea) och Uno Söderström.

Under hösten arbetades det med att få inträde i Sv. Bouleförbundet. Efter diskussion med Bouleförbundet nåddes en överenskommelse om att om alla medlemmar som då var nästan 50 st. sökte licens skulle vi slippa inträdesavgift och första årsavgiften till förbundet. Inträde till Bouleförbundet beviljades 12/12 2003.

Första officiella medlemsmötet efter föreningens bildande hölls under jan 2004,då bestämdes bland annat om inköp av tröjor som skulle vara gröna och hur ett klubbmärke skulle vara utformat. Vid föreningens 5 års jubileum 2008 var medlemstalet ca 70 st. Efter 10 år är medlemstalet uppåt 100 st.

Ordförande under de första 8:a åren var Hans Tisell därefter följer:

Från år 2011 Bengt-Göran Nilsson

Från år 2018 Gunne Haraldsson